Sistemul de aprindere: importanță și întreținere

Toate părțile componente ale unei mașini sunt importante: dacă una dintre acestea nu funcționează în mod corect, mașina nu va porni. Sistemul de aprindere este un exemplu pe care îl vom detalia în continuare.

Rolul sistemului de aprindere

Șoferii experimentați cunosc faptul că, la mașinile dotate cu motoare Diesel, aprinderea combustibilului de ardere se realizează printr-un fenomen de auto-aprindere. Acesta fenomen este rezultatul, de fapt al unui alt fenomen, numit comprimare.

În cazul motoarelor care funcționează pe bază de benzină, acestea, pentru a funcționa, au nevoie de un sistem special care să producă o scânteie necesară aprinderii.

Sursă video:
scoalapeinternet

Despre aprinderea electronică

Aprinderea electronică a reprezentat la un moment dat o necesitate pentru obținerea de performanțe net superioare din punctul de vedere al puterii obținute în urma arderii combustibilului.

La sfârșitul anilor 1970 au apărut sistemele electrice de aprindere pentru prima dată în industria constructoare de mașini. Astfel de piese noi au determinat nu doar îmbunătățirea performanțelor tehnice ale mașinii, ci și eliminarea unor piese vechi din componența unor parți ale motorului.

Există mai multe tipuri de injecții electronice: monopunct sau multipunct. Mașinile dotate cu astfel de sisteme electronice sunt dotate inclusiv cu calculatoare speciale, care gestionează în mod permanent întregul proces de injecție și aprindere.

Direct Ignition

Acesta este un alt sistem de aprindere foarte modern. Acesta se bazează tot pe sistemul de aprindere electronică, mai precis pe aprinderea directă.

În ce constă acest nou sistem de aprindere electronică, de fapt?

Bobina, fișele de înaltă tensiune clasice și ruptor-distribuitorul sunt eliminate complet și sunt înlocuite, pentru fiecare cilindru în parte, cu o bobină. Acestea se vor afla în contact direct cu bujia.

Sistemele moderne de aprindere electronică au reușit cu succes să elimine toate neajunsurile care apăreau din cauza umezelii și din cauza anumitor defecțiuni ale unor părți componente ale sistemelor de aprindere clasică.

Acest avantaj important a determinat folosirea sistemelor de aprindere electronică la aproape toate modelele noi de autoturisme în prezent.

Semne ale unui sistem de aprindere defect

În funcție de modelul de mașină pe care îl dețineți, trebuie să cunoașteți câteva semne care va atrag atenția asupra faptului că este ceva în neregulă la sistemul de aprindere. Există situații în care motorul mașinii funcționează impropriu. În astfel de situații, motorul mașinii funcționează neregulat atunci când accelerați.

Sursă video: autodoc24.ro
  • În cazul mașinilor de tip vechi, apa poate pătrunde și poate ajunge la bobine sau la cablurile de aprindere sau chiar și la bujii. Când bujiile sunt inundate de benzină, mașina pur și simplu nu pornește.
  • Trebuie să fiți îngrijorați, de asemenea, atunci când apar zgomote ciudate sub formă de pocnituri în zona tobei de eșapament sau în galeria de evacuare.
  • Problemele sistemului de aprindere pot determina și supraîncălzirea motorului. Cel mai probabil va trebui să verificați sau să înlocuiți bujiile.
  • Consumul de combustibil poate fi un alt semn important care trebuie să vă determine să realizați o verificare tehnică a pieselor componente ce țin de aprinderea mașinii.

Despre bujii

O bujie este o piesă importantă pentru sistemul de aprindere al unei mașini, care este constituită din doi electrozi. Între aceștia se produce o scânteie electrică, ce va aprinde amestecul de carburant. Sunt formate dintr-un electrod principal, central, în primul rând. El este poziționat într-o carcasă metalică unde, la polul opus există un alt electrod, numit secundar.

Curentul de voltaj este transmis de către bobina de inducție printr-un cablu foarte bine izolat. Acest curent va ajunge la electrodul central al bujiei. Curentul se va deplasa de la nivelul electrodului central la nivelul celui lateral. Aceasta este modalitatea prin care se va produce scânteia.

Când bujiile se vor defecta, atunci vor apărea probleme serioase la mașina dumneavoastră. Modelele noi de mașini sunt prevăzute cu senzori de bord, care vă vor semnala defecțiunea. Vibrațiile motorului, consumul mare de combustibil, mirosurile neplăcute și pornirea dificilă sunt câteva semnale care trebuie să vă ridice semne de întrebare cu privire la sistemul de aprindere al mașinii.

Sursă video: 99Vehicles

Despre bobina de inducție

Bobina de inducție este o parte componentă importantă, care funcționează pe principiul unui autotransformator. Rolul acesteia este unul foarte precis: transformă curentul de joasă tensiune, pe care îl primește de la baterie, în curent de înaltă tensiune. Acest curent este capabil să parcurgă spațiul dintre cei doi electrozi ai bujiei și să producă scânteia electrică.

Pentru întreținerea bobinei de inducție este recomandat să se verifice periodic papucii de legătură ai piesei terminale, dar și ai manșonului pentru fișa centrală. Există și posibilitatea de a verifica felul în care funcționează chiar cu ajutorul unui tester electronic.

Cele mai importante semnale ale unei bobine de inducție defecte sunt următoarele: bătăi anormale ale motorului, rateuri, motor supraîncălzit, lipsa aprinderii, etc.

De ce se defectează bobina de inducție a unei mașini?

În situația în care bujiile sunt foarte uzate, acestea pot să determine și defectarea bobinei, implicit. O altă cauză mai poate fi și ruperea arcului regulatorului centrifugal.

În încheiere, vă amintim că pe site-ul Triauto.ro veți mai găsi și alte articole foarte interesante în care sunt descrise părți componente importante ale unei mașini. De asemenea, tot pe blog mai sunt postate multe articole despre noutățile din domeniul auto, topuri interesante despre mașini, modele noi de mașini foarte performante, istoria celor mai mari producători din domeniul auto, etc. Recomandăm și articolele dedicate șoferilor începători.

Nu ezitați să postați în mod gratuit un anunț auto pe site-ul Triauto.ro, deoarece site-ul acesta are deja foarte mulți vizitatori în domeniul vânzărilor mașinilor second-hand.