Uleiul de motor: tot ce trebuie să știți despre el

În anul 1866, doctorul John Ellis a început să rafineze și să producă uleiul de motor. Americanul a fost interesat de potențialul medical al țițeiului, motiv pentru care a fondat o companie cu numele Cotinuous Oil Refining Company. În felul acesta, a fost descoperit potențialul de foarte bun lubrifiant al acestuia.

Deoarece nu au fost descoperite proprietăți terapeutice satisfăcătoare, medicul american a dezvoltat un lubrifiant pentru motoarele cu abur. Pe atunci, aceste motoare erau unse cu un amestec complet ineficient și impropriu. Descoperirea lui urma să fi foarte valoroasă, fiind vorba despre un ulei care își păstra cu succes proprietățile și la temperaturi ridicate.

Iată ce mai puteți afla în cadrul acestui articol:

Rolul uleiului de motor

În primul rând, rolul lui este de a lubrifia piesele aflate în mișcare. Lubrifierea este foarte importantă deoarece ea previne supraîncălzirea pieselor componente. De asemenea, o foarte bună lubrifiere va împiedica și uzura acestora. Piesese care depind foarte mult de calitatea uleiului de motor sunt: pistoanele, segmenții, arbori cu came, arbore cotit, bielele și bolțurile pistoanelor, etc.

În al doilea rând, uleiul are rolul de răcire a motorului . Oxidarea, coroziunea și, mai ales, ruginirea pieselor metalice este împiedicată cu succes de uleiul de motor.

Acestea reprezintă motivele principale pentru care calitatea uleiurilor de motor este esențială pentru buna funcționare a oricărui tip de motor auto.

Ca urmare a proceselor de frecare din motor, particule foarte fine de metal sunt eliminat continuu, mai ales la motoarele foarte uzate. Aceste particule vor fi preluate de către fluxul de ulei.

Există tipuri foarte moderne de ulei de mașină care conțin substanțe speciale care vor împiedica impuritățile acumulate în timp să formeze dopuri.

Sursă video: The Nerd Mechanic – DIY

Schimbarea uleiului de motor

Cele mai prețioase informații pot fi aflate din cartea tehnică a mașinii sau de la un mecanic auto cu experiență. Există modele sofisticate de mașini, la care schimbul de ulei se poate face mai repede. În general, schimbul de ulei trebuie realizat în medie după 10.000 de km rulați. Sunt situații în care schimbul de ulei se poate face și după ce ați parcurs 15.000 de km. Întotdeauna când veți face schimbul de ulei, va trebui să schimbați și filtrul de ulei în același timp. În interiorul lui se acumulează particule care pot dăuna funcționării motorului.

Pentru o bună menținere a mașinii timp îndelungat, trebuie să țineți cont de recomandarea producătorului, pe care o veți găsi menționată tot în cartea tehnică a mașinii dumneavoastră.

Mașinile moderne au senzori speciali pentru nivelul uleiului. Probabil că ați descoperit deja faptul că, atunci când completați nivelul de ulei, acest indicator nu se mai aprinde. Contează foarte mult calitatea uleiului și nivelul său de uzură. Fără un foarte bun lubrifiant, multe piese importante ale motorului se pot uza și motorul se va defecta în mod sigur.

Importanța schimbării la timp a uleiului

Principalul factor de risc îl reprezintă reziduurile care se adună în timp în uleiul motorului. Cu cât mașina va fi mai rulată, cu atât reziduurile se vor aduna mai mult. Aproape toate reziduurile sunt adunate și reținute în filtrul de ulei. Înfundarea filtrului va avea drept consecință recircularea uleiului în motor prin valva de siguranță. Deoarece uleiul murdar încărcat cu reziduuri are o densitate foarte ridicată, acesta va determina implicit o uzură mai mare a pieselor componente. Riscul de a se defecta unele dintre ele este considerabil!

Mai mult, există posibilitatea ca motorul să se supraîncălzească. Chiar dacă acest lucru apare după foarte mulți kilometri parcurși, este bine să rețineți care pot fi consecințele amânării sau neglijării de a face schimbul de ulei la timp sau exact așa cum a recomandat producătorul.

Este nevoie să schimbăm uleiul de motor în fiecare sezon?

NU. Sunt suficient de multe tipuri de ulei de motor foarte moderne astăzi, care pot fi folosite în toate perioadele anului. Totuși, este foarte important ca acesta să fie schimbat la timp, chiar și mai devreme decât este nevoie și trebuie să corespundă modelului de autoturism pe care îl conduceți.

La noi în țară, majoritatea șoferilor s-au obișnuit să circule cu un nivel scăzut de ulei de motor, care este și foarte învechit. Acest lucru nu va proteja deloc mașina și va determina un nivel crescut de uzură a pieselor importante, care sunt și cele mai scumpe.

Un alt aspect demn de luat în seamă este legat de felul în care se circulă în România și de calitatea carburanților. Aglomerația, viteza excesivă, lipsa autostrăzilor, prețul ridicat al carburanților care ne obligă să cumpărăm carburanți de proastă calitate, toate se vor reflecta și asupra uzurii uleiului motorului, mai ales asupra consumului.

De aceea, dacă pe un produs foarte modern fabricat în străinătate veți vedea că apare recomandarea „a se schimba după 25.000-30.000 km parcurși”, să știți faptul că, în realitate, în țara noastră schimbul de ulei trebuie făcut mult mai repede.

Sursă video: 99Vehicles

Consumul crescut de ulei

Cauzele unui consum exagerat de ulei sunt multiple.
Există posibilitatea să nu fi ales uleiul de motor recomandat pentru mașina dumneavoastră. Această greșeală o fac, de obicei, șoferii începători sau cei neatenți. Avem tendința să întrebăm vânzătorii de la stațiile PECO despre tipul de ulei de care avem nevoie. Este greșit, deoarece aceștia nu sunt cei mai în măsură să ne ofere o informație atât de importantă. Dacă nu știți ce fel de ulei se potrivește mașinii dumneavoastră, consultați cartea tehnică sau întrebați un mecanic auto.

De asemenea, mașina mai poate pierde ulei și dacă este un bușon lipsă, dacă segmenții sunt aliniați, dacă la schimbul precedent s-a folosit un ulei de calitate inferioară, etc. Consumul de ulei crește și în funcție de combustibilul folosit. Cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât consumul de ulei va crește și mai mult.

Un alt motiv al creșterii consumului de ulei este nivelul de uzură al anumitor componente din interiorul motorului. Este vorba despre uzura garniturii, uzura turbinei, a segmenților și a cămășii pistonului, cilindrii, etc. Mai pot exista pierderi de presiune diverse și semeringurile de pe supape pot fi defectate.

Întotdeauna trebuie să luați în calcul și faptul că pot exista chiar anumite fisuri apărute în baia de ulei sau la anumite tipuri de garnituri importante.

Sperăm că informațiile oferite vă vor fi de folos. Până la următorul articol, vă invităm să vizitați și site-ul de anunțuri gratuite Triauto.ro, care vă pune la dispoziție o gamă largă de modele auto și modalități de achiziționare a acestora. Drumuri bune!