RENAULT – povestea fascinantă din spatele succesului!

O scurtă prezentare a grupului Renault ar putea fi făcută în felul acesta: “Construim automobile din anul 1898, suntem prezenți în 134 de țări și am vândut aproximativ 3,9 milioane de mașini în întreaga lume în anul 2018”.
Mai mult decât atât, acest grup istoric francez constructor de mașini reunește cu succes astăzi cinci mărci proprii: Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine și Lada.

Cele mai frumoase mașini din lume!(Deschide intr-un tab nou)

Despre fondatorii companiei

Compania Renault a fost fondată în anul 1899 de către frații Louis, Marcel și Fernand. La început, compania s-a numit Societe Renault Freres. Atunci, de proiectarea mașinilor s-a ocupat Louis, iar ceilalți doi frați s-au implicat în administrarea afacerii. Aceasta a funcționat perfect, încă de la început. Primul automobil marca Renault, un Voiturette 1 CV, a fost vândut în anul 1898 unui prieten al părinților celor trei frați.

Cele mai rapide mașini din lume(Deschide intr-un tab nou)

Producția de motoare proprii

Compania Renault a început să producă propriile sale motoare încă din anul 1903. Anterior, compania cumpărase motoare de la firma De Dion-Bouton.

Prima vânzare importantă din istoria companiei a avut loc în anul 1905, când firma Societe des Automobiles de Place a cumpărat mai multe automobile marca Renault AG1. În felul acesta a fost creată o flotă de taxiuri. Acestea au fost ulterior folosite de armata franceză pentru a transporta trupe militare în timpul Primului Război Mondial. 

Structura și părțile componente ale unei mașini(Deschide intr-un tab nou)

Foarte puțină lume cunoaște faptul că, până în anul 1907, o parte din taxiurile din Londra și Paris erau construite chiar de către firma franceză. De asemenea, această companie se mai poate mândri cu faptul că, în anii 1907 și 1908, Renault a fost declarat cel mai bine vândut brand străin din New York!

Conform istoricilor, mașinile Renault erau considerate bunuri de lux în acea perioadă! Cele mai mici modele de automobile se vindeau atunci pentru suma de 3000 Franci. Acesta reprezenta salariul unui muncitor de nivel mediu, pentru o perioadă de …10 ani. 

Producția de serie de automobile marca Renault a început în anul 1905. Constructorii companiei au fost interesați încă de atunci de modelele de mașini sport. Renumele companiei devenea din ce în ce mai mare și în acest domeniu, prin cursele câștigate în multe orașe din Elveția. 

În anul 1903 s-a întâmplat o mare dramă! Unul din cei trei frați, Marcel, a murit într-un accident în cursa Paris-Madrid. După această tragedie, Louis a hotărât să nu mai concureze niciodată, chiar dacă firma a continuat să fie prezentă în astfel de competiții.

În anul 1909, din cauza unei boli necruțătoare, moare și cel de-al treilea frate, Fernand. Astfel, singurul frate rămas în viață a fost Louis. În această perioadă, compania se redenumește sub forma Renault Automobile Company.

Compania Renault și Primul Război Mondial

JAGUAR – O companie de excepție!(Deschide intr-un tab nou)

Asemănător multor companii de profil, Renault a început să producă muniții și motoare pentru avioanele militare în această perioadă. Istoricii menționează faptul că, în primele motoare de aeronave marca Rolls-Royce, existau unități V8 produse de compania Renault! Implicarea în proiecte militare a fost atât de importantă, încât Louis a primit din partea statului francez Legiunea de Onoare ca răsplată pentru contribuțiile sale.

Imediat după terminarea războiului, dezvoltarea companiei a continuat. Aceasta a început să producă utilaje agricole și chiar și utilaje industriale. Primul tractor al companiei a fost produs în anul 1919!

Primele contracte de distribuție

BUGATTI- MAȘINI DE LUX!(Deschide intr-un tab nou)

Compania a semnat primele contracte de distribuție în anul 1920 cu Gustave Gode. Până în anul 1930, toate modelele Renault aveau o formă distinctivă a părții frontale. Acest lucru se datora modului în care era amplasat radiatorul (în spatele motorului). După anul 1930, poziționarea radiatorului a fost modificată, acesta fiind amplasat în fața motorului. Rețineți că în anul 1930 compania a decis inclusiv schimbarea siglei companiei în forma de diamant, așa cum există și astăzi!

După încheierea Primul Război Mondial, firma franceză a continuat să producă motoare pentru avioane. În anul 1930, aceasta a preluat cu succes producția de aeronave Caudron și a achiziționat chiar o parte din Air France. Avioanele Renault Caudron au reușit să stabilească mai multe recorduri mondiale de viteză.

Tot în acea perioadă, un alt producător francez de automobile, Citroen, căpăta tot mai multă popularitate. Mai mult decât atât, acesta urma să ajungă cel mai mare producător auto din Franța. Multă lume cunoaște deja faptul că modelele de mașini Citroen erau mult mai interesante și mult mai inovatoare.

În perioada anilor 1930, compania decide să abandoneze producția de tractoare și arme. Citroen intră în faliment și este achiziționată de către grupul Michelin.  Drept consecință, grupul Renault a redevenit cel mai mare producător de automobile din Franța, poziție pe care urma să o păstreze până în anul 1980!

Criza economică din acea perioadă urma să se reflecte și asupra acestei companii. Din cauza acestui lucru, Renault a decis vânzarea Coudron chiar în anul 1936. Au urmat foarte multe greve și conflicte cu muncitorii: s-au pierdut peste 2000 de locuri de muncă în plină criză economică.

Al Doilea Război Mondial și compania Renault

După ocuparea Franței de către naziști, Louis Renault a refuzat să producă tancuri pentru armata nazistă, însă a acceptat să fabrice camioane.

În anul 1932, Forțele Aeriene Britanice au bombardat uzina de la Billancourt.  Francezii au încercat să reconstruiască fabrica, însă fără succes din cauza bombardamentelor constante.

După terminarea războiului, fabrica s-a redeschis. În această perioadă, tensiunile politice violente urmau să afecteze compania în mod foarte serios. Consiliul de miniștri a preluat fabrica sub președinția lui Charles de Gaulle. Se spune că Billancourt era de fapt un bastion al comunismului la acea vreme.

Louis Renault ajunge la închisoare!

Pentru că acuzațiile extreme erau frecvente în acea perioadă, Louis a fost acuzat atunci de colaborarea cu germanii. Împreună cu alți lideri francezi, a fost arestat pe 23 septembrie 1944. Pentru că nimeni nu i-a venit în ajutor și pentru că nu a avut aliați politici, a murit în închisoare pe 24 octombrie 1944, așteptându-și procesul. Ulterior, compania a fost naționalizată.

Ce s-a întâmplat în timpul războiului?

Deși traversa o perioadă dificilă, Louis a dezvoltat în secret un motor nou – 4CV spate. Acesta a fost ulterior lansat sub conducerea lui Pierre Lefoschot în anul 1946. Acest motor îndrăzneț a devenit în foarte scurt timp un rival puternic pentru Morris Minor și Volkswagen Beetle. S-au vândut 500.000 de exemplare, modelul fiind produs până în anul 1961.

Apoi a fost produs modelul Renault Fregate de 4 litri. A urmat modelul Dauphine, foarte bine vândut în Africa și America de Nord. Au mai fost lansate modelele 4 și 10. Apoi a urmat modelul 16, un hatchback produs în anul 1966.

Asocierea cu American Motors Company

În anul 1962, companiaa asamblat seturile de demontare a sedanului Rambler Clasic la una din uzinele sale din Belgia. Este vorba despre o alternativă la marca de automobil Mercedes Fintail.

În anul 1979, grupul Renault a cumpărat 22,5% din acțiunile companiei American Motors. Modelul de automobil R5 devine primul model vândut cu ajutorul companiei americane! Mai mult decât atât, în scurt timp compania a reușit să dețină 47,5% din acțiunile AMC, salvând compania prin infuzia de capital numerar.

Asasinarea președintelui Renault, Georges Besse

Georges Besse a devenit șeful companiei în anul 1985. Acesta a venit la conducerea companiei într-un moment în care marele producător nu înregistra profituri. La început, deoarece a închis multe fabrici și pentru că a concediat muncitori, a fost foarte puțin popular. 

A ajuns să stârnească multe antipatii deoarece acesta a susținut un parteneriat cu cei de la AMC. Nu au fost singurele reforme bune pe care acesta le-a realizat în cadrul companiei! Au fost vândute multe active, inclusiv acțiunile VOLVO, și s-a renunțat complet la modelele sport. Putem spune faptul că, sub conducerea sa, compania s-a transformat foarte mult, profiturile urmând să apară cu doar câteva luni înainte de moartea sa.

Asasinarea sa a fost realizată de către un grup militant anarhist, Action Directe. Două femei au fost atunci arestate și acuzate de uciderea sa! Acestea au susținut faptul că Georges Besse fusese ucis din cauza reformelor realizate în cadrul companiei. Crima a mai fost legată și de negocierile privind compania nucleară Eurodif.

Georges Besse a fost înlocuit de Raymond Levy. În anul 1981 urma să lanseze modelul Renault 9. Aceasta a fost votată drept mașina europeană a anului. Vânzările înregistrate în Franța au fost foarte bune, însă au fost depășite de către modelul Renault 11.

Despre modelul Renault Clio

La începutul anilor ’90, compania lansează un nou model de automobil, care urma să fie recunoscută drept mașina europeană a anului 1990: Renault Clio! Acest model a reușit, potrivit specialiștilor din domeniul industriei constructoare de mașini, să restabilească într-o foarte mare măsură reputația întregii companii la nivel mondial.

A doua generație de mașini Clio a fost lansată în anul 1998. În anul, 2001 este reutilizat, exteriorul fiind complet schimbat și primește un motor diesel de 1,5 litri. Urmează schimbări majore și în anii 2004 și 2006 precum și în anii 2009.

În anul 2006, Renault Clio este din nou recunoscută drept Mașina Europeană a Anului, alături de alte două mașini: Volkswagen Golf și Opel Astra.

Privatizarea companiei

În anul 1996, compania Renault a fost complet privatizată. Tot de atunci, firma a acceptat o colaborare cu General Motors Europe, care a constat în dezvoltarea vehiculelor utilitare ușoare. Pentru că urmărea o consolidare importantă a industriei sale, în anul 1999 începe o alianță cu producătorul NISSAN. Concomitent au avut loc și negocieri cu grupul BMW și Mitsubishi.

Alianța RENAULT-NISSAN este prima alianță de acest gen între două companii importante producătoare de mașini franceze și japoneze. Grupul Renault a achiziționat o participație de 36,8% din acțiunile companiei NISSAN, iar firma japoneză a achiziționat 15% din acțiunile grupului francez.

Ambele companii au început să realizeze împreună cercetări în domeniul emisiilor zero. Ambele firme controlează zece mărci de automobile, inclusiv Infiniti, Dacia, Alpine, Datsun, Lada și Venucia. Mitsubishi s-a alăturat acestei Alianțe în anul 2017. În felul acesta, a devenit cel mai mare producător mondial de vehicule plug-in, cu aproape 450 de angajați!

Modelele electrice

Compania Renault a creat primul model electric încă din anul 2013. Modelul Renault Zoe a fost cel mai bine vândut model de automobil electric din Europa, în anul 2015. A urmat apoi modelul NEXT TWO, prezentat în februarie 2014.

Renault ZOE

Trebuie să recunoaștem faptul că noile modele de mașini electrice ale companiei franceze sunt foarte interesante și sunt capabile de  performanțe remarcabile!

Spre exemplu, modelul Renault Zoe are o autonomie de până la 395 km WLTP. Este dotat cu un motor electric de 146 CP. Este recomandată pentru deplasarea în interiorul orașelor. Sunt trei modele: Life, Zen și Intens. Prețurile încep de la suma de 30.540 EURO pentru modelul Life, 32.620 pentru modelul Zen și 33.620 pentru modelul Intens. Finisajele sunt deosebite, iar îmbunătățirile sunt multiple! Foarte ușor de condus și foarte economice.

Renault Twizy

Ce putem spune despre acest model? O mașină foarte simpatică, cu un aspect extraordinar de modern. Economică, sportivă, cu un preț pe măsură ce începe de la 11.900 de EURO.

În concluzie, ca și în cazul istoriei altor companii producătoare de automobile din lume, și compania franceză Renault impresionează prin povestea acesteia. Este vorba despre o istorie zbuciumată, plină de evenimente dorite și nedorite care ne surprinde de fiecare dată când o citim! Interesant este faptul că au existat întotdeauna suficiente resurse pentru a merge mai departe și pentru a produce modele frumoase de mașini.

Sursa foto netcarshow.com & wikimedia.org