Industria auto a reprezentat, timp de un secol, cea mai importantă industrie din întreaga lume. Ca urmare, este de înțeles de ce s-au investit sume uriașe de bani pentru a descoperi tehnologii noi și moderne, capabile să dezvolte automobilele. Toate eforturile depuse au avut drept rezultat descoperiri importante: mașini autonome, sisteme de asistență complexe, sisteme de infotainment, mașini electrice, etc. Vă invităm să parcurgeți lista descoperirilor auto care au transformat șofatul în plăcere!
- Airbag-urile
- Cutia automată
- Linia de asamblare Ford
- Sistemul de navigație GPS
- Acoperișul retractabil Peugeot
- Motorul TURBO
- Injecția electronică
- Cauciucul natural
- Cutia cu dublu ambreiaj
- Tempomatul
- Turbocompresorul
- Cruise control
- Sensul giratoriu
- Injecția de combustibil
- Tracțiunea integrală
- Centura de siguranță în două puncte
- Aerul condiționat
- Radioul auto
1. Airbag-urile
Reprezintă un tip de sisteme de siguranță (ca și centurile de siguranță, de altfel), care au drept scop atenuarea accidentărilor șoferilor și a pasagerilor. Este vorba despre niște perne pline cu gaz care pot fi încorporate în volan, în bord, în ușă, acoperiș și/sau în scaunul mașinii. Acestea acționează pe baza unui senzor de accident. În situația în care are loc accidentul rutier, senzorul va declanșa o expansiune rapidă de azot care se află în interiorul airbag-urilor. În felul acesta, impactul pasagerilor și al șoferului cu părțile dure ale mașinii este mult diminuat.
Aceste descoperiri își au originea în anii 1950. Cererile de brevet de invenție au fost depuse de germanul Walter Linderer și de către americanul John Hetrick încă din anul 1951. Airbag-ul Linderer se baza atunci pe un sistem de aer comprimat care se elibera prin contactul barierei de protecție sau de către șofer. Americanul Hetrick a primit un brevet de invenție în anul 1953 pentru ceea ce era numit atunci “ansamblu de pernă de siguranță pentru vehicule auto”. Acest sistem de siguranță se baza pe aerul comprimat. Ulterior, însă, s-a demonstrat că aerul comprimat nu era deloc capabil să umfle airbag-urile suficient de repede pentru ca pasagerii și șoferul să fie protejați în mod optim.
În anul 1964, inginerul japonez Yasuzaburou Kobori a dezvoltat cu succes un sistem de “plasă de siguranță” cu airbag-uri. Acesta folosea un dispozitiv exploziv pentru a declanșa umflarea airbag-urilor. Pentru această invenție a primit brevete în 14 țări. Din păcate, inginerul japonez a murit în anul 1975 și nu a reușit să vadă invențiile sale puse în aplicare în întreaga lume.
În anul 1971 se întâmplă un lucru foarte important în industria auto: Ford Motor Company reușește să construiască o flotă auto experimentală de airbag-uri. Tehnicienii de la General Motors au instalat airbag-urile într-o flotă de mașini Chevrolet Impala. Aceste mașini au fost folosite doar în scop guvernamental. Rețineți faptul că Oldsmobile Toronado, fabricat în anul 1973, a fost prima mașină cu airbag pasager care a fost vândută publicului obișnuit. Astăzi, air bag-urike reprezintă una din cele mai importante dotări de siguranță încorporate în toate modelele de mașini începând din 1998!
2. Cutia automată
Tot în cadrul companiei General Motors, Oldsmobile a fost primul model de mașină responsabil cu testarea noilor tehnologii din domeniul industriei constructoare de mașini. Cutia automată a fost introdusă în anul 1939 pe anumite modele de mașini și a avut un foarte mare succes la acea vreme! În zilele noastre, aproximativ jumătate dintre mașinile comercializate în întreaga lume au cutie automată de viteze, așadar aceste descoperiri au influențat masiv stilul de conducere al multora.
3. Linia de asamblare Ford
Această descoperire a generat o adevărată revoluție în industria constructoare de automobile. Înainte de lansarea modelului de mașină Ford Model T, toate mașinile se realizau în mod manual. Procesul dura mult timp și era foarte greoi și dificil pentru muncitori. Henry Ford a fost primul care a introdus linia de asamblare. Acest sistem este folosit astăzi cu succes de toți marii producători de automobile din lume. Conform acestui concept, fiecare muncitor realizează o singură operațiune simplă. Datorită acestei descoperiri, uzinele Ford au produs mult mai multe mașini într-un mod mult mai rapid și la costuri mai reduse. Drept urmare, Compania producătoare Ford a dominat industria auto o bună perioadă de timp!
4. Sistemul de navigație GPS
Tehnologia GPS a devenit funcțională în anii 1970. Echipamentele de atunci erau foarte voluminoase și nu puteau fi montate în interiorul unui autoturism. La începutul anilor 1980, producătorul renumit Honda a început să experimenteze folosirea GPS. În felul acesta a apărut primul sistem de navigație care a fost montat pe o mașină model Toyota Soarer încă din anul 1986. Mașina a fost disponibilă doar pentru piața japoneză.
5. Acoperișul retractabil Peugeot
A fost introdus încă din anul 1935 pe modelul 401 Eclipse. Este vorba despre un acoperiș care se plia în portbagaj și era acționat electric, fiind un element de noutate absolută pentru anii ’30.
6. Motorul TURBO
A apărut inițial ca un dispozitiv pentru avioane. Acest dispozitiv a permis avioanelor să-și mențină puterea pe măsură ce zboară la altitudine mai mare, iar densitatea oxigenului scade. Din acest motiv, aceste descoperiri din industria auto s-au numit inițial “dispozitive de corectare a înălțimii”. Apoi, în anii 1960, Chevrolet a folosit această tehnologie aeronautică pentru a îmbunătăți performanțele motorului boxer cu 6 cilindri al modelului Corvair Monza Turbo. Din păcate, mașina s-a vândut foarte greu. Firma care a făcut ca motorul TURBO să funcționeze pe un motor turistic a fost SAAB.
7. Injecția electronică
Despre injecția electronică se discută încă din anul 1968. Cu toate acestea, ea a fost standardizată în industria auto după mai bine de un sfert de secol, devenind o necesitate din anul 1990.
8. Cauciucul natural
Aceste descoperiri care au revoluționat industia auto își au originea în secolul al XIX-lea. În anul 1839, Charles Goodyear a descoperit întâmplător procesul de vulcanizare. Acest complex proces constă de fapt într-un lucru foarte simplu și foarte ingenios: adăugarea de sulf în masa de cauciuc. Rezultatul obținut în urma procesului de vulcanizare a fost o substanță elastică care a putut să fie utilizată într-un interval mai mare de temperatură.
Apoi, începând cu secolul al XIX-lea, cauciucul masiv a intrat în componența roților și s-a dorit perfecționarea acestuia. De aici până la apariția anvelopelor a fost doar un singur pas. Tehnologia de fabricare a anvelopelor a fost inventată de către inginerul Robert W. Thompson și medicul veterinar John B. Dunlop.
Frații Michelin au fost însă cei care au montat cauciucuri pe un automobil Peugeot în anul 1895, pentru prima dată. Andre și Edouard Michelin au reușit să introducă anvelopa demontabilă. Tehnologia a fost foarte utilă în cadrul unei curse la care cei doi frați au participat cu o mașină concepută de ei. Această mașină era echipată încă de atunci cu anvelope care puteau fi demontate și remontate în intervale de timp care variau între 10 și 15 minute. În felul acesta, acest procedeu a permis atingerea unor viteze mai mari decât cele obișnuite, cu aproximativ 30 de km/h. Datorită tehnologiilor din ce în ce mai avansate, perioada de utilizare a anvelopelor a crescut de la 1000-1500 km pentru primele anvelope până la 7000-10.000 km în prima parte a secolului XX. În momentul actual acestea sunt înlocuite după 40.000-50.000 km rulați.
Prețul anvelopelor a scăzut simțitor în societatea modernă, de asemenea, făcând mult mai facile costurile de întreținere pentru automobile.
9. Cutia cu dublu ambreiaj
Este un sistem renumit pentru schimbarea ultra-rapidă a treptelor. În prezent, orice mașină modernă sportivă performantă este dotată cu o astfel de cutie de ambreiaj. Producătorul renumit german de automobile Volkswagen a folosit-o pentru prima dată în anul 2003, pe modelul de automobil R32.
10. Tempomatul
Tempomatul este una din cele mai importante descoperiri din industria auto. Această dotare nu lipsește în zilele noastre nici măcar de pe modelele ieftine de mașini. Ea asigură cu succes menținerea vitezei de deplasare fără a necesita o apăsare constantă a pedalei de accelerație. De asemenea, în prezent, tempomatul asigură sincronizarea vitezei cu cea a celorlalți participanți la trafic sau chiar și respectarea restricțiilor de viteză.
Sistemul a fost introdus în anul 1958 de către inginerii Chrysler pe modelul de mașină Imperial. Trebuie să subliniem faptul că el a reprezentat la acea dată o adevărată revoluție în industria constructorilor de automobile. Nu după mult timp, sistemul a fost copiat de toate celelalte mărci de lux.
11. Turbocompresorul
A fost folosit pentru prima dată în industria auto pe vehiculele militare. În anul 1962, Oldsmobile a intrat în istorie cu modelul Olds Jetfire, care a fost prima mașină supraalimentată cu moto turbo. Inginerii americani au modificat cu succes modelul F-85, care era dotat cu un motor V8 și au aplicat un sistem nou de supraalimentare cu turbină de tip Garett.
12. Cruise control
Contorul a fost lansat de către inventatorul american Ralph Teetor în anul 1945. Acesta avea la bază atunci tehnologia folosită de James Watt pentru construirea locomotivelor. Povestea acestei descoperiri este foarte simplă! Ralph Teetor era teribil de deranjat de faptul că avocatul lui mărea viteza mașinii și o încetinea în funcție de ceea ce povestea. În felul acesta, inventatorul american a inventat un sistem care permitea automobilului să își mențină viteza constantă pe parcursul deplasării acestuia.
13. Sensul giratoriu
Sensul giratoriu a fost inventat în urmă cu mai mult de 100 de ani. Primele ronduri din lume au fost următoarele: Columbus Circle din New York în anul 1904 și Place de L’Etoile din Paris în anul 1907. Sensul giratoriu modern a fost introdus în anul 1966 în Anglia. Șoferii de atunci au înțeles faptul că prioritate are cel care se află deja în acel sens.
14. Injecția de combustibil
A fost folosită pe motoarele de avioane de vânătoare din cel de-al Doilea Război Mondial. Aceasta avea drept scop inițial realizarea unei presiuni constante a combustibilului în timpul manevrelor extreme ale luptelor aeriene.
Mai târziu, această interesantă tehnologie a fost modificată pentru a fi folosită la automobile. Primul producător din lume care a oferit un sistem de injecție pe o mașină de serie a fost compania Mercedes-Benz, pe modelul 300 SL din anii 1950.
15. Tracțiunea integrală
Mașinile cu tracțiune integrală au apărut pentru prima dată în industria auto încă de la începutul secolului trecut. Această descoperire a aparținut, de asemenea, sectorului militar. Abia în anul 1966, britanicii de la Jensen au produs modelul FF (Ferguson Formula), un coupe de tip sport dotat cu un motor de tip V8 de la Crysler și cu tracțiune integrală. Sistemul 4×4 era un sistem masiv atunci, împrumutat de la producătorul de tractoare Ferguson. Deși era foarte greu și foarte scump, sistemul de tracțiune integrală se descurcă excelent pe terenurile dificile.
16. Centura de siguranță în două puncte
Aceste descoperiri au fost primul model de centuri de siguranță introduse pe mașini. La început, acestea nu erau obligatorii. Deoarece reprezentau un element de noutate absolută, primii șoferi au ales să nu le folosească. SAAB a fost primul producător de automobile care a introdus centura de siguranță în două puncte ca echipare standard. Mai târziu, producătorul VOLVO a inventat sistemul actual, în trei puncte, încă din anul 1959. Astăzi, cunoaștem deja faptul că acestea sunt obligatorii.
17. Aerul condiționat
Aerul condiționat auto pentru mașini a fost un lucru foarte greu de conceput, mai ales pentru modelele de mașini care nu aveau nici măcar geamuri. Abia în anul 1940, Packard a reușit să producă primul sistem de aer condiționat pentru modelele de top. Mai târziu, tehnicienii de la Cadillac au inventat și sistemul automat de climatizare.
18. Radioul auto
O lungă perioadă de timp, radioul a fost considerat foarte periculos deoarece distrăgea atenția persoanei care conducea precum și atenția pasagerilor. În ciuda acestui lucru, în zilele noastre mașinile moderne sunt dotate inclusiv cu sisteme complicate de infotainment care conțin ecrane uriașe! O călătorie lungă pare imposibilă fără aceste descoperiri auto, care să facă timpul să treacă mai ușor.
Primele încercări de a dota mașinile cu radiouri au avut loc în anul 1920. În anul 1930, Motorola a introdus radioul său compact pe piață. Din acel moment a fost posibilă dotarea mașinilor cu radio la bord. Primul producător celebru de automobile care a oferit această opțiune a fost compania Chevrolet.
Astăzi considerăm doate aceste dotări drept standard, însă, dacă privim în trecut ne putem da seama cât de importante au fost toate aceste descoperiri care au dus industria auto pe noi culmi.
Sursa foto: wikimedia.org
Sursa video: YouTube